LA GALLINA PELADA – BERGUEDA 2.317 m

Dificultat      : fàcil-mitjana. Cap dificultat tècnica, només fort pendent de pujada
Desnivell       : 705 metres (pujada) +/-
Temps           :  entre 3 h. amb parades
Quilòmetres :  7 km anada i tornada
Variants: La Gallina Pelada també es pot fer des del vessant sud, sortint de Peguera o des del coll de la Creu de Fumanya, amb possibilitat de fer ruta circular. Igualment, pel vessant nord també es pot pujar pel barranc de les Llobateres, amb un pendent més moderat que el torrent de la Font Freda, i completar la circular baixant per la Font Freda. Si es volen fer més cims, una bona opció és fer tota la serra d’Ensija fins a la Creu de Ferro i al Serrat Voltor, amb vistes excel·lents cap a l’est.

Nosaltres varem deixar el cotxe a l’aparcament de la font freda i varem pujar per la Font Freda.

La Serra d´Ensija ( Prepirineu) es troba situada a la comarca del Berguedà i junt amb els Rasos de Peguera és inclosa en el Pla d´Espais d´interès Natural de la Generalitat de Catalunya.

Aquesta serra és un mirador extraordinari de l´Alt Berguedà. Des del seu cim més alt, Cap de Llizet o Gallina Pelada, de 2.322 m. d´alçada, es pot gaudir d´unes vistes espectaculars del Massís del Pedraforca i de la Serra del Cadí, cap a la vertent nord, i dels Rasos de Peguera i del Port del Compte cap a la vertent sud.

RECORREGUT  DESDE LA FONT FREDA

Sortim des del petit aparcament  al costat de la carretera surt el camí escalonat fins a la Font Freda. Aquest és un bon parador, per la qual cosa podeu quedar-vos-hi a dinar en baixant. Des de la Font, sortim cap a la dreta seguint marques de PR-79 per un camí que puja per entremig del bosc

El principi del recorregut es bastant pronunciat. Passem quasi a tocar la font de l’Orri que raja amagada sota un roc Al cap d’uns pocs minuts, arribareu al torrent de la Font d’ Ensija, una zona més pedregosai amb pedra desfermada, ,

Cap als 1860m El camí voreja la zona més pedregosa i va pujant decididament. Guanyem força desnivell en poca estona, i veiem a la dreta el petit torrent de la Font d’Ensija. El camí en alguns punts fa petites llaçades per salvar el desnivell, tot i que podem pujar per on ens vagi millor, amb precaució ja que hi ha algun tram una mica gastat.

Seguim amunt, amb alguna revoltada més (tot indicat amb traces de PR-79 ( Color Groc i Blanc ) i després d’una llaçada, el camí gira cap a l’esquerra i deixem el torrent enrere per començar a remuntar per una zona en què el bosc comença a clarejar i deixar pas als prats alpins. Davant nostre, la panoràmica del Pedraforca és magnífica, amb una vista a la qual estem poc acostumats a veure. Mirant avall, veurem com hem guanyat desnivell en poca estona.

Després d’un parell de llaçades més, arribem a un gran pla en pujada anomenat “les Planelles“. Des d’aquí tindrem una bona visió del camí que ens queda per recórrer: a la dreta veurem el cim de la Gallina Pelada i, davant nostre, els pendents que en queden fins arribar al refugi.

Momentàniament, cal seguir prat amunt, les fites i els rastres de corriol reapareixen aviat. El panorama cap al nord és magnífic. El corriol voreja una elevació de la carena i arriba a una coma desolada, tot seguit. Al davant s’estén la gran depressió del clot d’ensija. Tot seguit descobrim el refugi d’Ensija

Des d’allà, el cim és a una mitja hora. Només ens cal seguir el camí que surt darrere del refugi, remuntar una zona d’arbres fins a un petit collet, i des d’allà acabar d’arribar al cap de la Gallina Pelada o cap Llitzet, punt culminant de la Serra d’Ensija.

Des del cim tindrem una fantàstica panoràmica de tot el Berguedà i la Vall de Lord, amb el Pedraforca dominant el vessant nord i Montserrat divisant-se al sud. Per tornar, desfarem el mateix camí.

La font d’Ensija, abundosa i ben arranjada, és al darrera del refugi. El camí, de nou fressat, passa per sobre del refugi i de la font i flanqueja amunt, cap a ponent,  el vessant de la muntanya. S’assoleix un coll molt marcat al peu de la Gallina Pelada, a la carena culminant. Només resta enfilar el dret rampant, que condueix directe al cim.

Una vegada a dalt podrem disfrutar d’unes magnífiques panoràmiques del Pedraforca, la serra del Cadí, el Moixeró, el Carlit i el Montseny.

Excursió molt bonica per les seves panoràmiques. No representa grans dificultats però amb forts pendents que s’han de superar, desnivell de 647mts, uns 7km (anada i tornada).

COM ARRIBAR DESDE BARCELONA

Sortida en cotxe per la carretera direcció a Manresa i Berga  C-16 Abans d’arrivar a Guardiola de Berga, es gira cap l esquerra. Ja indica EL MASSIS DEL PEDRAFORCA Carretera  de Saldes cap a Gòsol  B-400 Passat Saldes i abans d’arribar a Gósol al coll de la Trapa hem d’agafar una pista asfaltada a l’esquerra cap a Vallcebre passarem per pla de Palomera, ( un bosc vertical ) i arribarem al aparcament de la Font Freda
Comença ara la travessa caminant ara per aquesta pista asfaltada cap a la Font Freda. A partir d’on haurem de seguir les marques grogues i blanques del PRV-79.

Refugi Delgado Úbeda u Refugi d’ensija (2.156 m +/-) ,un refugi guardat d’Abril a Octubre. ) a la vessant nord de la Gallina Pelada, compta amb 32 places guardades d’abril a octubre, o 6 places lliures sense guardar. Servei de menjars i begudes, calefacció, aigua, dutxes, llum, cuina, servei de guia. Propietat de la F.E.E.C. Construit l’any 1964 i propietat de la FEEC, que es troba a una 1/2h del cim. A uns 100mts del refugi trobem una font on podem omplir les cantimplores abans de pujar cap al cim per un camí senyalitzat que surt de l’esquerra del refugi.

RECOMANACIONS PER LA MUNTANYA

• Si aneu sols, avisar d’on aneu., per cas d’accident Millor sempre anar acompanyats.
  • Portar sempre bon calçat, evitareu accidents.
  • Si porteu bastons us ajudaran a les baixades complicades.
  • No maltractar l’ambient.
  • No tirar escombraries al camp No hi ha ningú per recollir-les . Sempre portar en la motxilla bosses.
  • La App Alpify , és una aplicació pel mòbil, en cas d’accident, et poden localitzar.
  • Sempre portar el mòbil carregat o bateries de recanvi.
  • També és convenient portar una petita farmaciola de primers auxilis.
  • Si porteu algun mapa de la zona evitéssiu perdudes innecessàries.
  • Important estar Federats. Això inclou tenir un segur en cas d’accident.

Link

http://jorditournaturaicultura.cat/wp-content/uploads/2015/10/110-La-Gallina-darrera-el-Pedraforca.jpghttp://jorditournaturaicultura.cat/wp-content/uploads/2015/10/110-La-Gallina-darrera-el-Pedraforca-215x215.jpgjordi SolsonaCAMINADES QUE HEM FETBergueda,Gallina pelada,Pedraforca,Refugi d'ensija,Serra d'ensijaLA GALLINA PELADA - BERGUEDA 2.317 m      A l’ombra del Pedraforca, la Serra d’ Ensija ens ofereix un excepcional caminada per les alçades berguedanes entre boscos de coníferes, prats alpins ben verds i vistes als quatre cantons des del cim de la Gallina Pelada, punt culminant de l’excursió. Dificultat      : fàcil-mitjana. Cap...Sortides culturals i caminades arreu Catalunya.